Resultater for Skaun
I 2016 lå vi på 258. plass på landsbasis, i testen fra 2019 havnet vi på 125. plass. Vi er veldig glade for å ha klatret over hundre plasser opp. Det gir oss inspirasjon til å bli enda bedre! sier leder ved Servicekontoret Gunnhild Landrø.
I tillegg til å være kommunens førstelinje, har Servicekontoret er ansvaret for å koordinere kommunikasjonen i kommunen, og for å organisere innholdet på nettsida og på sosiale medier. Vi har mye på gang; for ett år siden tok kommunen steget ut på Facebook, og vi jobber i disse dager med omorganisering og nytt design på nettsida vår, sier Landrø.
Skaun ligger i Forbrukerrådets test på 15. plass på fylkesnivå, forøvrig samme plass som i 2016, altså før sammenslåingen av Nord- og Sør-Trøndelag.
Slik testes det
For å få et realistisk inntrykk av hvordan folk blir møtt, har Forbrukerrådets testmedarbeidere stilt spørsmål som om de var privatpersoner. Det er blant annet søkt informasjon om skolefritidsordningen, byggesaksbehandling og muligheten for å få fast hjemmehjelp. Det er sendt tre separate e-poster, og ringt to telefonsamtaler til hver kommune. I tillegg har de lett etter 24 forskjellige informasjonselement på kommunens nettside. Dette ble gjort i perioden oktober-desember 2018.
Forbrukerrådet ser etter rask, relevant og riktig informasjon, samt service, velvilje og innbyggerfokus hos kommunene. Svarene ble bedømt på svartid og svarkvalitet.